#34 – Hærvejen dag 1

jun 25, 2020 Vandreturene

Endelig kom jeg afsted og fik påbegyndt min hærvejsmarch. 4 dage blev det til i denne omgang. Det bliver nok også den sidste lange tur inden Caminoen skydes igang til september. Mandag den 15. juni tog jeg toget fra Horsens til Hirtshals. Og så var jeg igang. Samtidig ramte jeg også den første rigtige sommer-uge i Danmark, og blev noget udfordret af varmen.

Kunst med udsigt over havet i Hirtshals

Første etape gik fra Hirtshals til Lønstrup, en tur der hele vejen foregik langs kysten. Jeg tankede op på mad og snacks i Rema1000 der ligger lige ved siden af stationen. Skiltningen af Hærvejen var til en start rigtig god. Dette gik over. Generelt oplevede jeg denne etape (og de efterfølgende) meget dårligt skiltet. Der er ikke mange muligheder for at tage en pause ved et bord/bænke sæt, så anbefalingen herfra er, hvis du føler, du snart har brug for en pause, skal du ikke udsætte det, hvis du kommer forbi en bænk. Der er med stor sandsynlighed meget langt til den næste.

Det første skilt på ruten

Når det så er sagt, var det en utrolig lækker etape. Jeg gik langs Vesterhavet stort set hele dagen. Ind i mellem i klitterne, så udsigten over vandet, viste alle de smukke nuancer havet rummer. Jeg gik også på stranden og nød duften af tang og saltvand. Det er nogle rare mennesker, der bor i det Nordjyske, jeg fik hilst på mange, der spurgte ind til mine planer og distancer. At gå i sand er hårdt for benene, så jeg var glad, da jeg blev ledt op gennem Tornby plantage Her kom jeg forbi et toilet, hvor der var mulighed for at tanke vand. Det var den eneste vandhane jeg mødte hele dagen. Så husk tage nok vand med, især på de varme dage. Da jeg havde forladt kysten, mødte jeg ikke mange mennesker. Skiltningen var mangelfuld og jeg var faret seriøst vild, hvis ikke jeg havde brugt app’en Hærvejen. Den er gratis at downloade og er uundværlig, hvis du begiver dig afsted. Når du bruger den, kan du se hvor du befinder dig i forhold til ruten. Det har reddet mig fra mange ekstra kilometre.

Efter 22 kilometre ramte jeg første overnatning. Jeg havde hjemmefra booket en overnatning på Lønstrup Camping. En lille camping hytte med mulighed for at leje linned og håndklæde. Superfint sted, hvor Lønstrup by ligger i gå afstand. Til trods for trætte ben gik jeg ned i byen og spiste en pizza på en af de hyggelige restauranter. Lønstrup er et besøg værd, der er masser af landsby charme til trods for de mange turister. Der er også indkøbsmuligheder, så du kan få tanket op til næste vandringsdag. Prisen for en overnatning med linnedpakke og mulighed for et langt varmt bad er lige godt 400 kroner.
Læs mere om campingpladsen her: https://www.campingloenstrup.dk/

Du er også meget velkommen til at se min you-tube video fra min første dag lige her; https://www.youtube.com/watch?v=AmsCn48faBU

Du er altid velkommen med spørgsmål eller kommentarer. Tilmeld dig gerne det månedlige nyhedsbrev, så er du sikker på at være opdateret med fif til vandreture i det danske

Kh Tina

Total Page Visits: 169 - Today Page Visits: 2
4 tanker om “#34 – Hærvejen dag 1”
  1. Hej Tina
    Vil rigtig gerne følge dig – lyder spændende med familien til september. Hvor gammel er du?
    Vh
    Jette

1. Hej Jette. Det er kun mig der skal afsted… Familien lader jeg blive hjemme. Jeg får forhåbentligt selskab af en god veninde den første uge, hvorefter jeg fortsætter alene. Jeg runder de 50 år næste år, så det er vel ikke for tidligt at komme afsted.