#42 – Det blev op af bakke

nov 1, 2020 Tankerne, Vandreturene

Efter en overraskende god nats søvn oprandt endelig dagen, hvor jeg startede på min over 800 kilometre lange vandring. Vejret var lidt gråt og trist. Jeg kunne mærke skuffelsen over, at skulle krydse Pyrenæerne i gråvejr. Hvad nu med alle mine fantastiske udsigter, fik jeg set alle de vilde heste og fik jeg fornemmelsen af, at være på toppen af verden? Ja, det gjorde jeg heldigvis – og jeg blev faktisk også taknemlig over gråvejret.

Startede ud i overskyet vejr

Lige ude af Saint Jean Pied de Port begyndte opstigningen. Og det var ikke de bløde bakker. Det var helt vildt hårdt. Jeg var godt klar over, at det ville gå opad, og jeg havde da også taget Himmelbjerg ruten her hjemme hele 2 gange for at blive klar. Det var frygteligt naivt….. Dette kan på INGEN måde sammenlignes med Himmelbjerget. Stigningen op til Orrison er stejl. Det krævede mange pauser. Og det var her, at jeg faktisk blev glad for gråvejret. Skyerne hang så lavt, at jeg befandt mig midt i dem. Jeg kunne høre klokkerne fra fårene op af bjergskråningerne, men jeg kunne ikke se dem. Undervejs mødte jeg 2 spanske mænd, eller rettere, blev jeg overhalet af 2 spanske mænd. Jorge og Miguel. Jeg tror de var lidt bekymret for om jeg kunne klare det. Heldigvis nåede jeg Orrison og kunne tage en god lang pause med kaffe, kage og Cola. Jeg sad ved bord med en italiensk kvinde, jeg kaldte damen med den gule rygsæk. Det skulle vise sig senere, at vi ville blive ret gode venner.

Vandposten ved Orrison.

Jorge var ved at forlade Orrison da jeg nåede op. Han hilste smilende (og måske en smule lettet) til mig. Buen Camino, vi ses i Roncesvalles. Hvis jeg troede, at det hårde var overstået nu, så tog jeg fejl. Men det gjorde godt med en pause og solen brød frem. Og så kom mine udsiger, mine vilde heste og fornemmelsen af, at være på vej på et helt fantastisk eventyr. Det var en krævende etape, samtidig også noget af det smukkeste jeg har oplevet. På hele etapen gik jeg 1625 højdemeter.

Cirka halvvejs på første dagen. Og der er overskud til at smile

Temperaturen var omkring de 20-25 grader og da solen kom frem, var det sommer. Jeg tog det hele ind og havde en god tur. At se ørne flyve over dig og vilde heste græsse få meter fra stien gør et kæmpe indtryk. Der blev taget mange billeder og stoppet mange gange. Jeg kan ikke anbefale det nok, det er en oplevelse for livet. Og det hele værd.

På et tidspunkt sidst på etapen er der 2 valgmuligheder. Den ene rute er 400 meter kortere end den anden rute. Jeg var træt og ville spare de 400 meter. Det var en fejl. Turen af denne rute var meget stejlt ned af bakke. Det gik op for mig, at det nok var den rute, damen på pilgrimskontoret havde frarådet mig. Hun havde fortalt, at den var farlig, og at jeg skulle tage den anden vej. Alt andet lige, så var det for sent. Meget langsomt kom jeg ned af denne vej, og jeg fik øje på dagens hostel. Sengen var booket på det store herberg i Roncesvalles. Her var der en kæmpe sovesal med små kupéer med 4 senge i hver. Jeg havde hjemmefra bestilt både aftensmad og morgenmad. I min kupe var vi 2 pilgrimme. Mig og Ivan fra Ukraine. Aftensmaden blev serveret kl. 19, og det gav mig tid til et bad og en times afslapning.

Dem her var der masser af

Aftensmaden var dagens pilgrims-menu. 3 retter mad, hvor vi her kunne vælge mellem 3 forskellige forretter, hovedretter og 2 desserter. Dertil al det vin og vand vi kunne drikke. Vi var 7 pilgrimme der havde bestilt aftensmad. Vi sad sammen og her mærkede jeg for første gang følelsen af sammenhørighed og fællesskab. Damen med den gule rygsæk var Marta, hun havde gået caminoen før og også flere andre, derudover var der Joe fra bussen, de 2 spanske mænd fra Beilari og 2 italienske mænd, jeg ikke havde set før. Efter en hyggelig middag var det på hovedet i seng, så jeg kunne være klar til næste dag.

Bedømmelse af Hostel Roncesvalles er kæmpestort, der er også tilknyttet hotel og restaurant til. Det er fint rent og der er styr på tingene. ******